Mennesket i renæssance belyst ved Mirandola-kilde (skabt
til at skabe)
Tekstens oprindelse:
Mirandola [italiensk filosof]
1486 [ca. midt i renæssancen]
à
Kan se det er en renæssancetekst, da han inddrager viden fra antikken
[genfødsel]
Lærd kreds [modtager]
Tale [gerne] på baggrund af afhandling
Redegørelse for
indhold:
Hvad sir Midandola om menneskets rolle
-
Mennesket skal selv skabe sin funktion
-
Mennesket får frihed til skabe sig selv
-
Ubestemt natur
-
Vilje
-
En kunstner/skulptør
-
Frihed/ære
-
Kan både synke – til lavere former (dyrisk)
eller hæve sig til højere (guddommeligt)
-
Individualisme, frisat fra ydre rammer
Menneskets placering (status) i verden og andre væsner
-
Formidler mellem de skabte væsner
-
Midt i verden (antropoæntrisk)
Gud
–
Den højeste bygmester
–
Kærlig overfor mennesket
–
Har skabt det fuldendte værk
–
Den bedste af alle kunstnere
Tekstens
troværdighed:
-
Førstehåndsvidne/samtidig
-
Kvalificeret iagttager
-
Synvinkel -
Religiøs
- Lærd [jf. åndelig elite]
- Humanist
- Udtryk for Mirandola synspunkter – positivt syn på
mennesket
Betydning: er blevet opfattet som renæssancens evangelium af
Burkhardt (godt budskab, helligt skrift)
Augustins syn på Mennesket
2 typer mennesker:
1. I overensstemmelse med guds
regler. (IDEAL-MENNESKET – underlangt Gud)
-
Skabt til at herske med Gud
-
Guds-kærlighed
-
Andre-rettet (tjener hinanden)
-
Foragter sig selv
-
FRELSES
2. Mennesket natur (instinkt)
-
Egen kærlighed
-
Egoisme (sig selv-rettet)
-
Roser sig selv
-
Magtbeget [vil bestemme over andre]
-
STRAFFES
Ingen kommentarer:
Send en kommentar