Sidevisninger i alt

mandag den 16. april 2012

Hvordan ændrede menneskesynet sig fra middelalder til renæssance?


Mennesket i renæssance belyst ved Mirandola-kilde (skabt til at skabe)
Tekstens oprindelse:
Mirandola [italiensk filosof]
1486 [ca. midt i renæssancen]
à Kan se det er en renæssancetekst, da han inddrager viden fra antikken [genfødsel]
Lærd kreds [modtager]
Tale [gerne] på baggrund af afhandling

Redegørelse for indhold:
Hvad sir Midandola om menneskets rolle
-       Mennesket skal selv skabe sin funktion
-       Mennesket får frihed til skabe sig selv
-       Ubestemt natur
-       Vilje
-       En kunstner/skulptør
-       Frihed/ære
-       Kan både synke – til lavere former (dyrisk) eller hæve sig til højere (guddommeligt)
-       Individualisme, frisat fra ydre rammer

Menneskets placering (status) i verden og andre væsner
-       Formidler mellem de skabte væsner
-       Midt i verden (antropoæntrisk)

Gud
      Den højeste bygmester
      Kærlig overfor mennesket
      Har skabt det fuldendte værk
      Den bedste af alle kunstnere

Tekstens troværdighed:
-       Førstehåndsvidne/samtidig
-       Kvalificeret iagttager
-       Synvinkel       - Religiøs
- Lærd [jf. åndelig elite]
- Humanist
- Udtryk for Mirandola synspunkter – positivt syn på mennesket 



Betydning: er blevet opfattet som renæssancens evangelium af Burkhardt (godt budskab, helligt skrift)


Augustins syn på Mennesket
2 typer mennesker:
1. I overensstemmelse med guds regler. (IDEAL-MENNESKET – underlangt Gud)
            - Skabt til at herske med Gud
            - Guds-kærlighed
            - Andre-rettet (tjener hinanden)
            - Foragter sig selv
            - FRELSES
2.  Mennesket natur (instinkt)
            - Egen kærlighed
            - Egoisme (sig selv-rettet)
            - Roser sig selv
            - Magtbeget [vil bestemme over andre]
            - STRAFFES

Ingen kommentarer:

Send en kommentar