Sidevisninger i alt

onsdag den 11. april 2012

AT2 præsentation - Verdensbilleder, Renæssancen

Hvad er AT?
- Tværfagligt: forskellige fag fra forskellige fakulteter (hovedområder)
   Naturvidenskab, humanvidenskab, samfundsvidenskab
   Historie: human- og samfundsvidenskab
- Fokus på sagen, frem for fagene
  Belyses vha. fagenes viden + metoder (fremgangsmåden/vejen man går)
- Fordele: at se problemer fra forskellige perspektiver


 
Læreren er bilen, som bestemmer retningen - eleverne er campingvognen, som følger efter.


  
Vi skal være helikoptere – overblik, at favne flere ting.



Empiri: Hvad undersøger man – fagets genstandsfelt.

Naturvidenskabs empiri: Hvordan fungerer naturen?
Humane fags empiri: Kultur og mennesket (alt menneskeskabt) - litteratur, sprog, tanker. Fokus på det individuelle/unikke.
Samfundsvidenskabs empiri: Samfundet – fællesskab, magt, politik, økonomi. Udgangspunkt i det generelle/sociale.

Metoder: Måden man arbejder på – vejen man går for at få viden.
Naturvidenskab: Observation, eksperimenter, induktiv og deduktiv metode.
Årsag/virkning: Forklare.
Humaniora: Kildelæsning/kritik, tekstanalyse, perspektivering.
Årsag/virkning: Forstå/fortolke.
Samfundsvidenskab:


Ark på FirstClass om de tre fakulteter.


Verdensbilleder1
Hvad forstår du ved ordet?
Hurtigskrivning i 2min.

- Skriv konstant, stop ikke

- Hele sætninger
- Ikke redigere/strege ud


Verdensbilleder er en måde at anskue verden på. Man har set på verden som værende flad, senere rund. Den kan være skabt ved Big Bang eller af Gud med Adam og Eva.
I fysikkens verden ser man verden ud fra videnskabelige synspunkter – gerne i kontrast til det danskfaglige og omvendt – såsom Biblens overbevisning af Jordens skabelse.

Definition af verdensbilleder – 2 og 2

Definition af verdensbilleder på klassen (sagen)
  • En kulturs billede på universet (=det hele, fx jordens placering og selve jorden)
  • Ens syn på virkeligheden/verden
  • Et sammenhængende billede af verden – helhedsopfattelse: menneskets syn på sig selv, verden, det hele
  • Et verdensbillede er foranderligt, afhængig af ny viden, indsigt, kultur, tid, religion

  • Paradigmeskift: Når man skifter fra et verdensbillede til et andet – skift i det som alle er enige om.
  • Paradigme: En overbevisning/teori om fx mennesket, verden, universet.
  • Aksiom: Noget som er fastsat/sikkert.
 Eksempler
Geocentrisk (jord i centrum) vs. heliocentrisk (solen i centrum)
Religiøst vs. naturvidenskabeligt syn: skift omkring renæssancen
Religiøst til biologisk synspunkt på menneskets udvikling: Darwin


AT forløbet
Udleveret mappe, introduktionspapirer og kompendium
PowerPoint på FirstClass

Problemformulering
Forløbets generelle problemformulering:
Hvorfor er det i renæssancen, at det naturvidenskabelige paradigmeskift finder sted?

En god problemformulering:
- Omfattende – men ikke for bredt spektrum
- Skal kunne åbne emnet op
- Ikke blot ja-nej spørgsmål, men mere kompliceret opgavebeskrivelse
- Skal medføre nysgerrighed hos læseren

Produkt
Problemformulering
3 underspørgsmål der underbygger problemformuleringen
PowerPoint til fremlæggelse for klassen



Renæssancen

  • Re-nasci: genfødsel, fornyet - en genfødsels eller fornyelse af især menneskeopfattelsen fra Antikken (-750-500). Dog ikke blot en genfødsel, men mere en romantisering af Antikken.
  • Bygninger i Renæssancen vs. Gotikken (1100-1300): Arkitektur bliver til kunst, man runder vinduerne af til buer i stedet for de spidse vinduer (spidsen leder op til Gud, de runde ”fastholder” os på jorden), matematisk og symmetrisk udtryk (det skaber harmoni).
  • Kunst: Mennesket i centrum – man skildrer den nøgne krop i modsætning til i Middelalderen, perspektiv.
  • Billedet ”Skolen i Athen” – runde buer, kvadrater på gulvet, Aristoteles og Platon (naturvidenskabens blomstring, leder tilbage til Antikken).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar