Sidevisninger i alt

søndag den 7. oktober 2012

De store udstillinger - Oplysningstiden


De store udstillinger (verdensudstillinger)
Industrialiserede nationalstaters fredelige kappestrid.

Som kultur
  • Massekommunikationsmiddel.
  • Præsentation og forklaring af ny ”teknologi” som grundlag for internationalt fremskridt – man lære af hinanden.
  • Manifestation af det nationale.
  • Konkurrence om teknologi, økonomi og kultur mellem de industrialiserede nationalstater.

-      Fremvisning af prestige i rituelle rammer.
-      Eskalering, videreførelse og videreudvikling.
-      Kappestrid mellem arrangører.
-      Kappestrid mellem deltagende nationer.
-      Fælles udstillingssprog – den visuelle kode.

Historieskabende
  • Frankrig under revolutionen: nationale udstillinger.
  • England, London 1851: internationale udstillinger.

-      Landene udstiller, det, de synes, er helt særligt for nationen.
  • Det er historieskabende, da man har fundet på en ny idé – den første der har fundet på det er altså historieskabende.
  • Verdensudstillingerne er også historieskabt, da det former vores historiske bevidsthed.


Store verdensudstillinger:
  • Philadelphia 1876: Hundredåret for uafhængighedserklæringen.
  • Chicago 1893: ”Columbian Exposition” 400-året for Amerikas opdagelse.
  • Paris 1889: Hundredåret for Den Franske Revolution – Eiffeltårnet bliver bygget til verdensudstillingen.


Udstillingssproget – ritualet – Den visuelle kode.

Udstillingernes arvetager = De Olympiske lege (OL)
  • Faneindmarch, ”nationale dragter”, medaljekapløb mellem nationerne.


Museer som følge af udstillinger
  • Udstillingerne gøres permanente

-      Kunstindustrimuseer (æstetik)
-      Etnografiske museer
-      Folkemuseer (det nationale)
Landsudstillingen var grunden til den gamle by = verdens første frilandsmuseum (det første frilandsmuseum er historieskabende).

Elevopgave – EXPO og de store udstillinger
Beskriv hvordan verdensudstillingerne/EXPO i dag afspejler 1800-tallets store udstillinger:
  • Vise nationalitet og teknologi à ”brande” nationen
  • Forskelle mellem nationer (særpræg/værdier/politik/økonomi)
  • Stereotypisk/ikoniske
  • Kommercielt
  • Værtsnationens rolle
  • Struktur for ”udstilling”

Resultat af industrialiseringsprocessen.
Industrialisering à økonomi (bliver central)

Gør rede for hvordan de store udstillinger kan forstås som historieskabte og historieskabende:
  • Historieskabende

-      nutidens produkt af fortiden
  • Historieskabt

-      Rammer styret af samtid (det nationale, industrialisering)
-      Massekom. behov.

Gør rede for, hvordan det nationale kan forstås som historieskabt og historieskabende:
  • Historieskabende

-      Nationale symboler (eks. flag, sang)
-      De processer der gør at vi får en bestemt opfattelse af det nationale – eks. af vores opfattelse som danskere.
  • Historieskabt

-      Resultatet af processerne.


Naja

Ingen kommentarer:

Send en kommentar