De store udstillinger (verdensudstillinger)
Industrialiserede nationalstaters
fredelige kappestrid.
Som kultur
- Massekommunikationsmiddel.
- Præsentation og forklaring af ny ”teknologi” som grundlag for internationalt fremskridt – man lære af hinanden.
- Manifestation af det nationale.
- Konkurrence om teknologi, økonomi og kultur mellem de industrialiserede nationalstater.
-
Fremvisning af prestige i rituelle rammer.
-
Eskalering, videreførelse og videreudvikling.
-
Kappestrid mellem arrangører.
-
Kappestrid mellem deltagende nationer.
-
Fælles udstillingssprog – den visuelle kode.
Historieskabende
- Frankrig under revolutionen: nationale udstillinger.
- England, London 1851: internationale udstillinger.
-
Landene udstiller, det, de synes, er helt
særligt for nationen.
- Det er historieskabende, da man har fundet på en ny idé – den første der har fundet på det er altså historieskabende.
- Verdensudstillingerne er også historieskabt, da det former vores historiske bevidsthed.
Store verdensudstillinger:
- Philadelphia 1876: Hundredåret for uafhængighedserklæringen.
- Chicago 1893: ”Columbian Exposition” 400-året for Amerikas opdagelse.
- Paris 1889: Hundredåret for Den Franske Revolution – Eiffeltårnet bliver bygget til verdensudstillingen.
Udstillingssproget – ritualet – Den
visuelle kode.
Udstillingernes arvetager = De
Olympiske lege (OL)
- Faneindmarch, ”nationale dragter”, medaljekapløb mellem nationerne.
Museer som følge af udstillinger
- Udstillingerne gøres permanente
-
Kunstindustrimuseer (æstetik)
-
Etnografiske museer
-
Folkemuseer (det nationale)
Landsudstillingen var grunden til
den gamle by = verdens første frilandsmuseum (det første frilandsmuseum er
historieskabende).
Elevopgave – EXPO og de
store udstillinger
Beskriv hvordan
verdensudstillingerne/EXPO i dag afspejler 1800-tallets store udstillinger:
- Vise nationalitet og teknologi à ”brande” nationen
- Forskelle mellem nationer (særpræg/værdier/politik/økonomi)
- Stereotypisk/ikoniske
- Kommercielt
- Værtsnationens rolle
- Struktur for ”udstilling”
Resultat af industrialiseringsprocessen.
Industrialisering à økonomi (bliver
central)
Gør rede for hvordan de store
udstillinger kan forstås som historieskabte og historieskabende:
- Historieskabende
-
nutidens produkt af fortiden
- Historieskabt
-
Rammer styret af samtid (det nationale,
industrialisering)
-
Massekom. behov.
Gør rede for, hvordan det
nationale kan forstås som historieskabt og historieskabende:
- Historieskabende
-
Nationale symboler (eks. flag, sang)
-
De processer der gør at vi får en bestemt
opfattelse af det nationale – eks. af vores opfattelse som danskere.
- Historieskabt
-
Resultatet af processerne.
Naja
Ingen kommentarer:
Send en kommentar