Sidevisninger i alt

onsdag den 31. oktober 2012

Oplysningstiden - de store oplysningstænkerer


Oplysningstiden - oplysningstænkere

Ide, historie, videnskab og kunst 1689-1789


Fra afslutningen på den anden glorværdige revolution i England til den franske revolution i Frankrig.


·         Starter fra den glorværdige revolution i England

Dette er startskuddet til oplysningstiden.

o   Magtkamp mellem kongemagt og parlament i Europa

o   Kongen repræsenteret den katolske kirke "Church of England" - blanding mellem det katolske og protestantiske.

o   Parlamentet repræsenterer calvinisterne - lever nøjsomt, rendyrket tro

o   I 1688 allierer det parlamentet og handelsborgerskab sig med Holland, der ledet af William af Oranien  invaderer England d. 5 november 1688

o   William bliver konge mod at underskrive The Declaration of Rights

o   Englands nye magthavere skifter til Englands udenrigspolitik til en ny geopolitisk strategi

·         Bevæger sig senere hen over Frankrig, og fortsætter videre gennem Europa. Danmark er her lidt bagud

o   Derefter opstår den franske revolution

 

·         Samfundet

o   1600-tallet

§  Enevælde

§  Hierakisk samfundsforhold

§  Mennesket født syndigt

o   1700-tallet

§  Tro på at samfund og mennesket kan forandres til det bedre

·         Oplysning i England og Holland: Fremskridt, viden og lærdom

·         Centrale tænkere

o   Thomas Hobbes (England)

o   John Locke (England

o   Adam Smith
§  The Wealth of Nations (1776)
§  Ønsker at belyse naturen bag årsagerne til vores samfund
§  Både et hensyn at tage til et folk og en hersker.

o   Montesquie (Frankrig)

o   Jean- Jacques Rousseau (Frankrig)

o   Voltaire (Frankrig
§  Stærkt inspireret af Newton

o   Denis Diderot
§  Med til at udgive Den Franske Encyklopædi
§  Formålet er at samle al viden uden en hierarkisk opbygning (alfabetisk)
§  Tilgængeligt for alle (dog ikke realistisk på dette tidspunkt både økonomisk og forståelse)

o   Jean Antoine Condorcet

o   Immanuel Kant (1724-1804)
§  Siger at det ikke nytter noget at fremstille en viden, hvis man ikke kan klare kritikken.
§  At spørge "hvorfor?"
§  Tro på fornuften
§  Forholde sig kritisk over for autoriteter
§  "Hav mod til at betjene dig af din egen forstand!"
§  Vær aktiv med denne viden og deltage aktivt i samfundet, hvis man kan dette er man "myndig". At være i stand til at tage ansvar for eget liv
§  Vi er aldrig oplyste, men vi kan arbejde os hen imod det.


·         Videnskab og oplysning
o   Naturen er nu afsættet, ikke gud
o   Isaac Newton
          §  Voltaire formidler Newtons tanker i en let forståelig version
o   Carl von Linné
o   Comte de Buffon

·         Oplysningen handler om:
o   Retfærdigheden
o  Udgangspunkt i en naturtilstand
o   Skabe større frihed gennem fornuft og argumentation
o   Fjerne fordomme og vrangforestillinger
o   Fremme oplysning og tolerance
o   Tankefrihed og ytringsfrihed

Ingen kommentarer:

Send en kommentar